Home/Campooz, Medewerkers/Gouden duo van Campooz
Home/Campooz, Medewerkers/Gouden duo van Campooz

Gouden duo van Campooz

In de podcast ‘Gouden Duo’ van Centraal Beheer wordt in elke aflevering een ondernemersduo uitgelicht. Dit keer sprak hij met onze mannen van Campooz: Gert & Raoul! Presentator Ronnie Overgoor probeert achter het geheim van hun succes te komen. Hoe de samenwerking is ontstaan en wat is nu de gouden formule? Zo willen zij ondernemend Nederland inspireren.

gouden duo campooz gert en raoul

De naam

Ronnie: ‘Laten we eens beginnen bij die naam, Campooz. Hoe komen jullie daarbij? Welk verhaal zit daar achter?’ Raoul geeft aan dat het eigenlijk heel simpel was: ‘Toen we begonnen, moesten we natuurlijk op zoek naar een goeie naam. Nou verzin maar eens een naam waarvan sowieso de URL vrij is. Dus het was letterlijk beentjes op tafel, drankje erbij en gewoon net zolang praten en denken tot er iets moois uitkomt. Campooz kwam op tafel en toen waren we het er eigenlijk direct allebei over eens dat dat het ging worden.’ Gert heeft nog wel een toevoeging: ‘Hij moest goed uit te spreken zijn in eigenlijk alle Europese talen. En er mocht wel een beetje een associatie van kamperen in zitten, maar het moest niet perse kamperen zelf zijn. En dan begin je samen te associëren. Van het één komt het ander en dan blijft er wat over en dat is in dit geval Campooz.’

Raoul: ‘Wat wel leuk was, het bedrijf zit in Drenthe in Assen, en er komt een Drent bij ons en die zegt: ‘nou jongens wat tof dat jullie een Drentse verbastering van een woord hebben gekozen.’ Kamphoes is blijkbaar een kampeermiddel in het Drents!’

campooz logo kamphoes

Klant of medewerker?

Ronnie is benieuwd naar hoe Raoul en Gert de onderneming runnen. Hij heeft daarom twee leuke stellingen. Wel twee zwart-wit stellingen met een onmogelijk antwoord, om even lekker op te warmen. 😉

Stelling één: winst of groei? Hierin is Raoul duidelijk, zonder enige twijfel geeft hij groei als antwoord.

Stelling twee: klant of medewerker? Deze vraag wordt aan Gert gesteld en die moet daar tóch eventjes over nadenken. Gert: ‘Uiteindelijk is dat klant. Dat is namelijk waar je je bedrijf op bouwt. Een medewerker is voor ons ongelooflijk belangrijk en die koesteren we. Dat is bijna een soort van familie. Maar zonder klanten is er geen bestaansrecht. Uiteindelijk bouw je je bedrijf voor de klant.’ Ronnie geeft aan dat het Gert siert dat hij er even over na moest denken. Gert: ‘Als er iets zou gebeuren met een personeelslid, dan zouden wij daar ontzettend ver voor gaan.’

campooz vouwwagen camping

Winst of groei?

Ronnie richt zich weer tot Raoul. ‘Jij hoefde niet zolang na te denken over winst of groei hè?’ Raoul: ‘Nee, we zijn voor mijn gevoel eigenlijk nog maar net begonnen. We zijn nu vijf jaar bezig en we hebben de ambitie om een mooi kampeerbedrijf te bouwen. Dus die ambitie vormgeven is voor mij veel meer waard, dan winst maken. Ik gebruik die winst liever om de groei te kunnen versnellen.’ ‘En die winst maak je wel?’ vraagt Ronnie. ‘Jazeker. We zijn een gezond bedrijf’ reageert Raoul.

Een leven voor Campooz

Ronnie wil meer weten over Gert en Raoul als eigenaren. Ronnie: ‘Raoul, was er een leven voor Campooz wat jou betreft? En hoe zag dat eruit?’ Raoul: ‘Absoluut, mijn leven voor Campooz zag eruit als freelancer. Ik werkte voor verschillende opdrachtgevers en deed verschillende projecten als marketeer. En op gegeven moment kwam Campooz op mijn pad. Dat is natuurlijk ook wel een leuk verhaal, over hoe wij elkaar hebben leren kennen’ zegt hij tegen Gert. ’We zijn elkaar tegengekomen in de periode voor Campooz. Maar Gert, jij kunt het beste vertellen hoe jij binnenkwam bij Windesheim en de eerste ervaring had met mijn lieftallige echtgenote.’ Gert lacht en neemt het woord over. Gert: ‘Mijn leven voor Campooz bestond voornamelijk uit crisismanagement. Ik had twee banen naast elkaar. Als beroepsfotograaf en crisismanager. En dat werkt altijd een beetje 50/50.”

gert met campooz

Gert en Raoul: voor de ontmoeting

Ronnie vraagt zich af hoe Gert aan die combinatie komt, maar volgens Gert is dat een nóg langer verhaal. 😉 Ronnie: ‘Maar crisismanagement, deed je dat dan interim? Bedrijven met stront aan de knikker, dan dook jij op?’ ‘Ja, als mensen niet meer wisten hoe dat opgelost moest worden, dan werd ik erbij gehaald en mocht ik kijken hoe ik het op kon lossen’ gaat Gert verder. ‘Ik had een opdracht bij Hogeschool Windesheim. Op de eerste dag dat ik binnenkom, vraagt een medewerker een gesprek aan en die zegt: ‘Ik dien mijn ontslag in’. Dus ik zei ik dat jammer vond, want tegen de tijd dat de organisatie er iets aan wil doen, dan stop jij. Misschien moet je het nog een kans geven. Als het mij niet lukt, dan kun je altijd nog gaan, maar dan heb je er wel alles aan gedaan. Toen is ze gebleven en heeft ze een mooie rol gekregen. Op gegeven moment zei ze: ‘jij moet een keer een kop koffie drinken met mijn man, want volgens mij klikt dat wel’. Raoul: ‘Erg goed ingeschat.’

De ontmoeting

‘Maar had zij ook een soort aanleiding? Ga gewoon eens koffie drinken, klinkt ook zo vaag.’ vraagt Ronnie. Gert: ‘Raoul was op dat moment bezig met het opzetten van een festival. Raoul is natuurlijk heel sterk in het maken van beelden, plaatjes en het neerzetten van dingen. En ik ben wat beter in het organiseren. Dus het was meer van: klets eens met elkaar en wie weet. Zo is dus eigenlijk het eerste contact ontstaan.’

raoul zet fat freddy op beurs

Van een festival naar een rally

Ronnie is erg benieuwd of dat festival er nog is gekomen. Raoul antwoordt: ‘Nee, uiteindelijk niet. Het is nu een jaar of 8/9 geleden waar we het over hebben. En in het verlengde daarvan: Gert was bestuurslid van Stichting KinderRijk. Toen stopte een bestuurslid binnen de stichting en toen vroeg Gert mij of ik dat samen met hem wilde oppakken. Vanuit die stichting hebben we samen een rally georganiseerd met oude Dacia’s vanuit Roemenië. Toen hebben we elkaar nog wat beter leren kennen.’

Samen in Roemenië op zakelijk avontuur

Raoul gaat verder: ‘Een beetje parallel daaraan deed Gert een opdracht op een vakantiepark op de Veluwe. Er was een moment dat het park opnieuw gepositioneerd moest worden. Gert heeft mij er toen bijgehaald. Daarmee leerden we elkaar zakelijk ook beter kennen. In die periode zijn we in Roemenië terechtgekomen met z’n tweeën. We liepen in Roemenië een staalfabriek binnen met z’n tweeën en toen zagen we wat houtkacheltjes staan. Leuk voor in de tuin, dus ik wilde er wel één. Een paar vrienden zagen dat en die zeiden ‘toffe kacheltjes, die wil ik ook wel.’ Voor we het wisten, gingen er toch wel wat kacheltjes vanuit Roemenië deze kant op. Dat was ons eerste echte zakelijke avontuur.’

Gert en Raoul zetten Fat Freddy op

De rolverdeling

Ronnie: ‘Dus eigenlijk is dat wel heel natuurlijk ontstaan. En hoe zag die rolverdeling eruit? Hoe beschrijf je die rolverdeling het beste?’ Raoul: ‘Ik denk creatief en zakelijk. Met een gezonde overlap. En ik denk dat het ook goed is om samen te blijven sparren. Over eigenlijk alles wat er in je bedrijf gebeurt. Een deel van creativiteit is productontwikkeling, wat een hele andere vorm van creativiteit is, dat ligt bijvoorbeeld bij Gert. Ons merk, de branding en de creativiteit daarvan ligt bij mij.’

Hoe is Campooz ontstaan?

Gert: ‘Campooz is eigenlijk heel eenvoudig ontstaan. Wij kamperen altijd in een tentje van ongeveer tafelhoogte. Mijn vrouw zei na een tijdje een keer tegen mij ‘Ik wil ook wel een keertje rechtop staan als ik mij aan ga kleden’. Dan krijg je een dilemma: wat dan? Een caravan is sowieso niets voor ons, dus dat was meteen afgeschreven. Tussen vier muren slapen op vakantie, dat was het net niet. Dan ga je zoeken in tentdoek en comfort en kom je langs een vouwwagen. Dat is oubollig en dat wil je eigenlijk niet. Daar voelde ik me ook niet bij thuis, maar het is wel heel praktisch. We konden niet vinden wat we zochten. Bij mij werkt het dan zo in mijn brein, dat het begint te kriebelen en jeuken. Ik ga schetsen en tekenen en uiteindelijk teken ik de vouwwagen zoals wij zelf zouden willen kamperen. Raoul was meteen enthousiast toen ik hem de schetsen liet zien.’ Ronnie is benieuwd of Raoul iets had met kamperen. Raoul is altijd wel op pad. Voor hem maakt het niet uit of hij met een rugzakje op reis is of met een vouwwagen op de camping staat.

aanhanger campooz

Van een idee naar een merk

‘En waar kwam Harry eigenlijk in beeld?’ vraagt Ronnie. Gert: ‘We hadden iemand nodig om de vouwwagens in elkaar te zetten. Harry heeft een aanhangerbedrijf gehad en had dat verkocht. Hij had tijd en ruimte en hij had ook zin in een leuk avontuur. We hadden wel gelijk zoiets van: als we er wat mee willen, dan moeten we er een merk van maken. Maar dan moet je een merk proberen te bouwen. Dus het is heel logisch om dan Raoul te bellen.’

De Campooz vouwwagen is anders

‘Wat is er anders aan deze vouwwagen dan de vouwwagens die er al waren?’ vraagt Ronnie. Gert: ‘Wij bouwen een vouwwagen bovenop een aanhanger en niet in een aanhanger. De gangbare merken bouwen een vouwwagen in een aanhanger. Dat betekent dat je, dat vinden wij dan in ieder geval en ik praat dan voor eigen parochie, dat je dan wat beperkingen hebt. Op moment dat je de tent op de aanhanger bouwt, is die aanhanger nog helemaal leeg. Wij hebben gigantisch veel bergruimte en kunnen we het bed bijna zo groot maken als we zelf willen.’ ‘Je ligt als een koning in onze vouwwagen’ voegt Raoul eraan toe.

Een vouwwagen ouderwets?

Ronnie: ‘En jullie hebben ook het product verhipt, toch?’ Gert: ‘Ja, het begint met een tekening, maar we hebben wel bedrijfsmatig ons huiswerk gedaan. En eigenlijk was de grote conclusie: de markt loopt al vanaf de jaren 80 alleen maar achteruit. Imago is oubollig en veel werk. Je wil op een verjaardag eigenlijk niet met trots vertellen dat je een vouwwagen hebt, want dan word je een beetje meewarig aangekeken.’ Raoul: ‘En dat is voor heel veel mensen nog steeds zo, dus er is voor ons nog steeds heel veel werk te doen.’ 😉

campooz by night

En toen was het een duo

Ronnie: ‘En wat is de reden dat Harry er nu uit is gestapt?’ Gert: ‘Harry is eruit gestapt en dat is heel simpel. Harry had zijn berdrijf verkocht om het rustiger aan te doen en eindigde met een bedrijf wat eigenlijk weer hetzelfde was als wat hij verkocht had.’ Raoul: ‘Toen we uit elkaar gingen, en dat klinkt dramatisch, wilden we graag als het klaar was, een biertje met zijn drieën kunnen drinken. We hebben het op een hele nette manier gedaan. Én het is voor bedrijf beter én voor ons drieën beter.’

Ronnie: ‘En viel er een gat toen het trio een duo werd?’ Raoul antwoordt: ‘Nee, we wisten natuurlijk dat het eraan zat te komen. Dat duurt een tijd, dus je kunt je voorbereiden. We waren daar goed op voorbereid.’

Het grootste vouwwagenmerk in Nederland

Ronnie: ‘Waar staan jullie nu als bedrijf? Schets het bedrijf eens. Noem eens wat cijfers of wat je wilt delen?’ Gert: ‘In cijfers misschien niet, maar wij zijn op dit moment, als ik dit zo een beetje inschat qua aantallen, het grootste vouwwagenmerk in Nederland. Ik denk dat wij Europees ergens op de tweede of derde plek staan.’ Ronnie: ‘Is het een miljoenenbedrijf?’ ‘Ja’ antwoordt Gert.

Team Campooz

Ronnie is benieuwd hoeveel medewerkers er op dit moment bij Campooz werken. Raoul geeft aan dat het er 18 zijn. Hele verschillende mensen. Van jong tot oud. Mannen en vrouwen. Gert: ‘Raoul zit er met een club van drie op de marketing afdeling, we hebben één iemand financieel en administratief. Ik ben er en de rest loopt allemaal in de productie en in de logistiek. En we hebben Ralph de verkoopleider sinds kort.’

Intensiever dan een huwelijk

Ronnie wil meer weten over de samenwerking. ‘Hebben jullie je taken of rollen onderling formeel vastgelegd of hoe hebben jullie dat bepaald?’ Raoul: ‘We kennen elkaar natuurlijk al heel lang en behoorlijk goed. Één blik is vaak genoeg om te bepalen of we rechts of links gaan. Dat is heel natuurlijk gegroeid. Tuurlijk hebben we daar wel gesprekken of discussies over. Als je groter wordt, komen er meer taken en verantwoordelijkheden bij.’ Gert: ‘Wij kennen elkaar natuurlijk wel, maar ik denk dat elke beginnende ondernemer dit heeft. Je komt op een bepaald moment op een ‘point of no return’. Eigenlijk verbrand je alle schepen achter je en zeg je: jongens hier moet je 300% voor gaan, dit is 24 uur per dag, dit is waar je voor leeft. En vanaf dat punt wordt het ook wel spannend, omdat je met z’n tweeën voor die 300% van elkaar afhankelijk bent. Je moet ‘t dan ook echt samen doen. Af en toe is dat ook intensiever dan een huwelijk.’

campooz trekking luifel met buitenmat

We kunnen goed ruzie maken

‘En wat zijn de moeilijke momenten?’ vraagt Ronnie. Gert: ‘Als de overlap te groot wordt, dan gaan we elkaar in de weg zitten en daar komt ruzie van. Op het moment dat de afstand te groot wordt, dan worden het koninkrijkjes en dat willen we natuurlijk niet.’ Raoul: ‘We kunnen elkaar wel eens in de haren vliegen.’ Ronnie is erg benieuwd naar een voorbeeld. Raoul: ‘Ik kan zo even geen voorbeeld bedenken. Het zijn vaak hele kleine dingen. Het is voornamelijk irritatie op momenten. Wij pieken regelmatig behoorlijk. Op die piekmomenten, en zeker de eerste drie/vier jaar, werk je 24/7. Als je ergens een route hebt gekozen voor jezelf, dat je van die route af moeten wijken. Omdat er ook niet meer tijd en ruimte beschikbaar is. Dat wil nog wel eens van twee kanten irritaties opleveren.’

‘En wat gebeurd er dan? Hoe ziet dat eruit?’ vraagt Ronnie. Gert: ‘Wij kunnen echt wel serieus boos worden op elkaar. Als in een huwelijk bij wijze van. Dat klinkt misschien een beetje vaag om elke keer een huwelijk als voorbeeld te nemen maar, het is af en toe dwingender dan een huwelijk. Je kent elkaar door en door, dus je weet ook waar de knop zit van die ander. En soms ben je dan dus zo gemeen dat je soms even op die knop drukt. En dat kunnen we over en weer. Het is wel vaker dat iemand aan ons vraagt: is het dan niet moeilijk met z’n tweeën? Voor mij is dan altijd het allerbelangrijkste: we kunnen heel goed ruzie maken, maar nog belangrijker is dat we het ook weer goed kunnen goedmaken.’

Samen 12 uur in de auto zitten

Raoul: “We komen er altijd uit. We hebben aantal dealers door heel Europa. Wat we bewust doen, is dat we bijvoorbeeld naar onze dealer in Nantes rijden in Zuid-Frankrijk. En dan gaan we niet vliegen, maar met de auto. Dan zit je dus 12 uur naast elkaar in je eigen coconnetje. Dan is er geen ontkomen aan. Dan ontstaan dat soort fantastische gesprekken en verzinnen we nieuwe business cases en nieuwe producten.’

Fat Freddy met Turbo luifel op de camping

Fat Freddy’s Drop

Ronnie: ‘En zo ontstaan namen ook? Want we hebben Fat Freddy, Lazy Jack, Red Ruby en Sleepy Joe… Fat Freddy was de eerste toch?’ Raoul: ‘Ja, de Fat Freddy is een twee persoonstenttrailer en daar is het mee begonnen. Voordat ik aan dit avontuur begon, heb ik anderhalf jaar de wereld rondgereisd. Ik kwam in Sydney op een feestje en daar draaiden ze Fat Freddy’s Drop. Dat vond ik helemaal briljant. We gingen een paar dagen de outback in en mijn vrouw kocht een cd van Fat Freddy’s Drop voor mij. Geen ontvangst in de outback, dus dat cd’tje werd helemaal grijs gedraaid. Toen kwam het idee van een tent bovenop een aanhanger, oftewel tenttrailer. Zo gaan ze in Australië namelijk ook kamperen. Toen we een naam aan zoeken waren, kwamen we redelijk snel op Fat Freddy.’ Ronnie: ‘Weten de Fat Freddy’s daarvan?’ Raoul: ‘Ja, we hebben ze ingelicht.’ Gert vult aan: ‘Als cadeautje voor ons 5 jarig bestaan hebben we van ons personeel kaartjes gekregen voor een concert van Fat Freddy’s Drop. Heel tof!’

Je hart volgen

‘Wat zijn de dromen en de doelen?’ vraagt Ronnie. Raoul is duidelijk: ‘Verbreden naar een kampeermerk. Niet alleen tenttrailers verkopen, maar ook caravan luifels, accessoires, voortenten en alles wat er bij komt kijken. Die weg zijn we trouwens ook al ingeslagen. Ongeveer twee jaar terug. In de stijl van onze luifel hebben we ook een caravanluifel geïntroduceerd: de Trekking luifel. Er komen nu rap een aantal accessoires bij en we gaan zo meteen vlak voor de zomer een nieuwe merk lanceren met spulletjes voor buiten. Dat wordt een nieuw merk: Rebel-Outdoor.’

Ronnie: ‘En dan zullen sommige ondernemers of investeerders zeggen: focus jongens. Wat zeggen jullie dan?’ Gert lachend: ‘Doen we! Nee, ik snap dat wel, maar daar spelen een paar dingen door elkaar heen. Focus is belangrijk, absoluut. Maar daarnaast moet je ideeën ook niet allemaal gewoon maar op de plank leggen vanwege die focus. Je moet ook gewoon je hart blijven volgen, want daar zijn we namelijk ook groot mee geworden. Bij ons is het schipperen tussen het volgen van passie en het houden van focus. En we proberen allebei in de gaten te houden.’

rebel servies op camping

Fout of teleurstelling?

Ronnie heeft nog twee slotvragen: ‘Hebben jullie fouten gemaakt in ‘t verleden waarvan jullie nu achteraf zeggen: oei, daar hebben we wel een lesje geleerd?’ Gert: ‘We hebben wel fouten gemaakt, maar wat zijn fouten? Als je een model ontwerpt en een model slaat niet aan, daar moet je dan ook mee dealen. Natuurlijk ga je dan onderzoeken hoe dat kan, maar of je het fouten noemt? Het is eigenlijk meer teleurstelling. Je hebt een geweldig idee en het komt niet uit de verf. Het is gewoon een gigantische leerschool.’ Raoul: ‘Ons bedrijf groeit best wel hard, dus je krijgt op een bepaald moment andere taken erbij. En hoe ga je je tijd verdelen? Ga je dan puur richten en focussen op groei en het merk of op andere dingen? Of ga je iemand inhuren om HR te doen bijvoorbeeld? Vaak is het dilemma op dilemma. Hoe gaan we dit nu weer doen.’

Een fijne groep mensen om je heen

Ronnie: ‘Nog belangrijke lessen nog die te leren zijn voor mensen die dit zien?’ Raoul: ‘Ik kijk even van mijn kant, vanuit het merk Campooz. Je bent een nieuw merk met een nieuw product. Daarin ontstaan wel eens kleine problemen. We hebben een hele actieve community en een grote groep ambassadeurs, dus we zijn heel benaderbaar. We hebben service heel hoog in het vaandel staan. Als beginnende ondernemer maak je vaak fouten, maar als jij op die manier een groep mensen om je heen hebt gebouwd, dan mag je ook fouten maken. Je aaibaarheid gaat ver en is er bij ons nog steeds.’ Ronnie: ‘Die wordt misschien nog wel groter als je ook bereid bent om je fouten toe te geven.’

campooz weekend 2021

‘Point of no return’

En nog tips voor de samenwerking?’ Gert: ‘Als je als duo bang bent om ruzie te maken met elkaar, dan heb je nog een heleboel huiswerk te gaan. Want het is soms intensiever dan een huwelijk. Je komt op dat ‘point of no return’. Vanaf daar stap je 300% in het diepe en dan zul je het samen moeten redden. En als je elkaar dan nog tegen moet komen, dan denk ik dat het best wel heel erg ingewikkeld kan worden.’ Raoul voegt er nog aan toe: ‘En waar je net mee begon is denk  ik belangrijk: focus op groei en niet op winst.’

Wij willen Centraal Beheer en Ronnie bedanken voor het leuke interview. Meer zien? Bekijk hier de video van Gert en Raoul bij Centraal Beheer. Tot Campooz!